de lente van Balconia kwam vroeg dit jaar

15 april 2013 - Hautesvignes, Frankrijk

Het prachtige ministaatje Balconia waar wij helemaal verliefd op zijn geraakt zo in de loop der jaren, de ware reizigers kennen het gevoel: vlinders, lag weer eens kouwelijk in 't nagaan van de winterdagen te zuchten onder een hogedrukgebied zoals alleen in de Vallées des Samardech-le-Vicomte voorkomt, wisten wij.
Vanuit de hoofdstad bereikte ons het bericht: overkomst dringend gewenst, een waarom van zaken werd daarbij niet vermeld. Vertrouwende op de efficiënte en de betrouwbaarheid van het staatsapparaat dat in Balconia en ook daarbuiten elke inwoner, en als zodanig wordt ook beschouwd een toevallige bezoeker of een welkome gast, zijn wij met de eerste bus naar de Spaanse Costa, dat is verreweg het goedkoopst en vanaf de route van de bus is het maar een klein eindje met de door Balconia beschikbaar gestelde minibus, van ons verblijfsadres in het Holland zoals dat heet afgedaald naar de Hautes-Pyrenées, alwaar wij zouden worden welkom geheten door de vicaris van het patriarchaat.

De hier weergegeven video is in een duplicaat het resultaat van onze opnames van de lentebeelden in de graafschapsvalleien, en wat de autoriteiten van het landje ons met een zuinige mond hebben doen weten acht men dit in Balconische termen voldoende aan te verstrekken informatie. In dit wonderlijk staatsapparaat gaat men er namelijk van uit dat men zijn informatie zelf wel kan zien te vinden en ambtelijke voorlichtingsinstanties kent het land niet.

Wij hebben de eer onze trouwe lezers en lezeressen uit te nodigen in het avontuur van de ontdekking van wat ons veel blijdschap gaf maar in Balconia aanleiding is geweest voor bezorgdheid.